1.Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.
2. Uważaj na e-maile otrzymane od nieznanych Ci osób. Nigdy nie otwieraj podejrzanych załączników i nie korzystaj z linków przesłanych przez obcą osobę! Mogą na przykład zawierać wirusy. Najlepiej od razu kasuj maile od nieznajomych.
3. Ostrożnie pobieraj pliki z sieci.
4. Unikaj klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail.
5. Nigdy nie podawaj na swojej stronie adresu domowego, numeru telefonu, informacji o rodzicach, itp. Bez zgody rodziców nie publikuj też na niej zdjęć swoich, rodziny ani nikogo innego, kto nie wyrazi na to zgody.
6. Stosuj trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.
7. Czytaj regulaminy.
8. Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL.
9. Pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie musi być tym, za kogo się podaje.
- Nie bądź wulgarny, stosuj się do zasad ortografii i interpunkcji.
- Nie wysyłaj tzw. łańcuszków szczęścia.
- Nie wysyłaj e-maili do wielu osób jednocześnie z jawnymi adresami – stosuj kopię ukrytą.
- Nie wysyłaj niepotrzebnych wiadomości SPAM.
- Traktuj innych tak, jak chcesz, żeby oni traktowali Ciebie.
- Jeżeli wiadomość, którą otrzymałeś jest wulgarna lub niepokojąca, nie odpowiadaj na nią. Pokaż ją swoim rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej.
PAMIĘTAJ!
Mimo, że komunikacja w Internecie przebiega inaczej niż w realnym życiu, nie oznacza to, że masz prawo być niekulturalny. Dlatego bez względu na to czy kogoś znasz, czy nie, zawsze zachowuj się według obowiązujących zasad.
Dobre praktyki:
20 zasad bezpieczeństwa, o których powinni pamiętać zarówno szkolni administratorzy, jak i nauczyciele oraz uczniowie, przygotowując się do lekcji online, aby chronić swoje dane:
- Na bieżąco aktualizuj systemy operacyjne.
- Systematycznie aktualizuj programy antywirusowe, antymalware i antyspyware.
- Regularnie skanuj stacje robocze programami antywirusowymi, antymalware i antyspyware.
- Pobieraj oprogramowanie wyłącznie ze stron producentów.
- Nie otwieraj załączników z nieznanych źródeł dostarczanych poprzez korespondencję elektroniczną.
- Nie zapamiętuj haseł w aplikacjach webowych.
- Nie zapisuj haseł na kartkach.
- Nie używaj tych samych haseł w różnych systemach informatycznych.
- Zabezpieczaj serwery plików czy inne zasoby sieciowe.
- Zabezpieczaj sieci bezprzewodowe – Access Point.
- Dostosuj złożoność haseł odpowiednio do zagrożeń.
- Unikaj wchodzenia na nieznane czy przypadkowe strony internetowe.
- Nie loguj się do systemów informatycznych w przypadkowych miejscach z niezaufanych urządzeń lub publicznych niezabezpieczonych sieci Wi-Fi.
- Wykonuj regularne kopie zapasowe.
- Korzystaj ze sprawdzonego oprogramowania do szyfrowania e-maili lub nośników danych.
- Szyfruj dane przesyłane pocztą elektroniczną.
- Szyfruj dyski twarde w komputerach przenośnych.
- Przy pracy zdalnej korzystaj z szyfrowanego połączenia VPN.
- Odchodząc od komputera, blokuj stację komputerową.
- Nie umieszczaj w komputerze przypadkowo znalezionych nośników USB. Może znajdować się na nich złośliwe oprogramowanie.
Źródło: www.uodo.gov.pl