Konferencja Pokazać – Przekazać w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

Konferencja Pokazać – Przekazać  w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

23 i 24 sierpnia brałam udział w XIII edycji konferencji Pokazać – Przekazać 2019, która odbyła się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.  Jest to wydarzenie edukacyjne, które corocznie gromadzi nauczycieli, edukatorów, naukowców oraz przedstawicieli instytucji i organizacji zajmujących się edukacją.

Bardzo krótko chcę podzielić się tym co usłyszałam, co mnie zainspirowało i dodało energii do pracy w kolejnym roku szkolnym.

Prof. T. Szkudlarek z Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego w swoim wykładzie starał się odpowiedzieć na „(Nieustające) pytanie o sens szkoły”. Wykład „Więcej niż Google. W towarzystwie wielkich idei” w wykonaniu dr Sharon Friesen  z Uniwersytetu w Calgary podkreślał, że nauczyciele dzisiaj nie są przekaźnikami wiedzy ale naukowcami, odkrywcami, badaczami i przewodnikami. Nawiązała w nim do przemówienia  Wisławy Szymborskiej na ceremonii przyznania Nagrody Nobla w 1996 roku w którym powiedziała: „Każda wiedza, która nie prowadzi do nowych pytań, szybko zanika. Nie utrzymuje temperatury wymaganej do podtrzymania życia…”.  Stawiając pytania ważne dla naukowców, nauczyciele sprawiają, że uczniowie sami czują się jak badacze i odkrywcy. To motywuje ich do dociekania i samodzielnego budowania wiedzy. Temu też poświęcono warsztaty „Pytaj, badaj, rozwiązuj problemy”, na których głównie promowano metody uczenia się przez dociekanie, odkrywanie i rozwiązywanie problemów.

W wykładzie „Mity kompetencyjne polskiej edukacji” prof. B. Fotyga z ISNS UW postawiła przed nami wiele pytań. Wśród nich najistotniejszymi były: Czy znamy cele i aspiracje młodych ludzi? W co powinniśmy wyposażyć ucznia na przyszłość? Co jest najważniejsze: wiedza, umiejętności, kompetencje? W Panelu dyskusyjnym „Nauczyciele – architekci zmian” brałam udział w debacie prowadzonej na temat „Jak być przewodnikiem w poznawaniu świata”.  Projekt: „Nauczyciel 2019/2020” ukazywał wyzwania przed stoi nauczyciel XXI wieku.  

Drugiego dnia konferencji przewidziano czas dla nauczycieli, którzy  pracują metodami IBL i PBL – tzw. „Sesja posterowa”. Była to wspaniała okazja, żeby podzielić się z innymi swoimi doświadczeniami, porozmawiać, dowiedzieć się więcej, zobaczyć, że to z czym spotkaliśmy się  podczas wykładów czy warsztatów ma realne przełożenie na działania w szkołach, czego byliśmy prawdziwym dowodem.

W godzinach wieczornych pierwszego dnia konferencji mogliśmy  swobodnie eksperymentować urządzeniami na wystawach w CNK, a następnie z brzegu Wisły zobaczyć przez teleskopy planety Jowisz i Saturn. Na zakończenie konferencji oglądaliśmy w Planetarium Niebo Kopernika  seans „Szybciej niż światło” – niesamowite widowisko i fascynującą  podróż w czasie i przestrzeni w Kosmos pełen tajemnic.

Uczestnikiem konferencji Pokazać – Przekazać byłam już po raz czwarty. Każdego roku dotyczyła innego  tematu, ale zawsze w centrum znajdował się proces uczenia się, nauczyciel, uczeń. Warto w niej uczestniczyć bo  „inspiracja nie jest przywilejem artystów i poetów” – jak powiedziała W. Szymborska. Mogą to być lekarze, nauczyciele, architekci , itp.
Myślę, że w tak szybko rozwijającym się i zmieniającym świecie,  powinniśmy się starać, aby codzienne kłopoty i trudności nie zabiły w nas nauczycielach ciekawości, która prowadzi do zadawania sobie i innym pytań, oraz szukania na nie sensownych odpowiedzi.

Małgorzata Dudek
Publiczna Szkoła Podstawowa
Porąbka Uszewska