Psycholog radzi;)…

Psycholog radzi;)…

Skutki pandemii dla dzieci i młodzieży

Zagrożenia płynące z pandemii, społeczna izolacja, ograniczona dostępność do miejsc kultury, rozrywki i rekreacji… wszystkie te czynniki znacząco odmieniły nasze życie w przeciągu ostatniego roku powodując stres i poczucie zagrożenia u większości dorosłych osób. Wydaje się jednak, że sytuacja niesie za sobą największe zagrożenie dla najmłodszych członków naszego społeczeństwa.

Relacje społeczne odgrywają bardzo ważną rolę w prawidłowym rozwoju dziecka. Ich podstawą jest relacja z rodzicami, ale nie bez znaczenia pozostaje najbliższe otoczenie. To relacje z innymi ludźmi są dla dzieci źródłem wsparcia, zrozumienia, a także dobrego samopoczucia. Wskazuje się, że izolacja społeczna ma mocny wpływ na samopoczucie psychofizyczne dzieci i młodzieży. Poczucie zagrożenia i zagubienia, odczuwane przez osoby dorosłe, również może mieć w wpływ na dzieci. Obserwując rodziców dzieci martwią się, boją się pytać, ale przeżywają wewnętrzne rozterki, pojawiają się wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa rodziny. Część rodzin doświadczyła zachwiania stabilności poprzez utratę pracy lub śmierć bliskiego krewnego. Duży stres i napięcie skutkuje u dzieci pogorszonym stanem psychicznym. Wielu nastolatków samodzielnie zgłasza pogorszone funkcjonowanie i obniżony nastrój.

Częstym obecnie problemem są trudności ze snem. Jest to skutkiem nasilonego stresu, a także wielu godzin spędzanych przed komputerem. Ekrany emitują niebieskie światło, które zaburza wydzielanie melatoniny – hormonu, która naturalnie wydziela się w naszym organizmie po zapadnięciu zmroku i pomaga nam zasnąć. Co więcej, niebieskie światło wpływa szczególnie źle na dzieci, dlatego że ich soczewki wewnątrzgałkowe są bardzo przejrzyste i filtrują mniej światła. Zakłócony cykl dobowy powoduje problemy z koncentracją i wpływa negatywnie na samopoczucie, co przekłada się bezpośrednio na obniżenie nastroju i spadek produktywności. W konsekwencji dzieci mogą mieć problemy z nauką, a nawet kontrolą emocji. Ważne jest, aby relaks po nauce odbywał się już bez ekranów (telefonów/ tabletów/ telewizora). Oczywiście dodatkową konsekwencją są uzależnienia od gier/ Internetu/ telefonu, ale specyfika nauki zdalnej bardzo ogranicza realną ocenę obecnej skali tego zjawiska.

Nadwaga i otyłość to prawdziwa epidemia XXI wieku. Już przed pandemią co piąte dziecko w Polsce cechowało się nadmierną masą ciała. Pojawiają się pierwsze raporty świadczące o tym, że liczba dzieci cierpiących na nadwagę drastycznie wzrosła. Przyczynia się do tego zmniejszona aktywność fizyczna, częściej popełniane błędy żywieniowe oraz złe nawyki, które ukształtowały się jeszcze przed pandemią. Skutki mogą być zatrważające: choroby dietozależene, degeneracja narządu ruchu, a w konsekwencji również pogorszenie funkcjonowania psychicznego.

Trudności z jakimi zmagają się dzieci są wspólne dla wszystkich rodzin, chociaż mogą budzić różne skutki. Warto szukać wsparcia i pomocy, również wśród specjalistów. To wyjątkowy czas, kiedy dzieci i ich rodzice potrzebują dodatkowych zasobów, aby poradzić sobie w tej, całkiem nowej, rzeczywistości.

W tym miejscu pragnę państwu polecić film na YouTube „Stres u dzieci. Czym się objawia i jak mu zaradzić?” przygotowany przez Strefę Psychę Uniwersytetu SWPS.

Przypominam, że jestem do dyspozycji dzieci i rodziców w szkole😉

oraz pod adresem

e-mail : bpalej@porabkauszewska.edu.pl