Jak zorganizować warunki do nauki w domu?
- Ważne jest, aby każde z dzieci miało swoje miejsce przy biurku, lub przy większym stole np.: w jadalni. Prawidłowe postawa przy siedzeniu sprzyja skupieniu uwagi. Również troska o kręgosłup najmłodszych jest bardzo ważna, ponieważ dzieci mają ograniczoną ilość ruchu.
- Posprzątajmy! Zadbajmy oto, aby zabawki porozrzucane po całym domu nie dekoncertowały uwagi naszych dzieci. Pochowane klocki, samochodziki, puzzle i gry planszowe będę kusić mniej, gdy zostaną odłożone na swoje miejsca.
- Ponieważ ta sytuacja sprawia, że dzieci będą spędzać wiele godzin przed ekranem komputera, zadbajmy, aby w czasie wolnym ograniczyć czas przed ekranami.
- Jeśli w domu są młodsze dzieci, które jeszcze nie podjęły nauki szkolnej, zatroszczmy się, aby nie przeszkadzały naszemu uczniowi w jego obowiązkach. Może się to okazać jednym z największych wyzwań, ponieważ dla większości maluchów nie istnieje pojęcie cichej zabawy. Spróbujmy organizować naukę podczas drzemki młodszego dziecka, lub wymieniać się opieką nad dziećmi, jeśli mamy taką możliwość.
- Pamiętajmy, nauka nie jest czasem na przekąski, słodkie napoje, czy słodycze. Tak jak w szkole – dziecko może mieć przy sobie wodę mineralną, która będzie wspierać jego skupienie. Słodkie napoje i słodycze pobudzą dziecko ruchowo i zmniejszą chęć do dalszej nauki.
- Organizujmy dzieciom pracę, szczególnie tym młodszym. Pamiętajmy, że potrzebują odpoczynku – tak jak przerw w szkole. Gdy widzimy, że dziecko traci koncentrację warto by przeszło się po mieszkaniu, zrobiło kilka ćwiczeń itd.
Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?
- Bardzo ważne jest, aby ustalić z dziećmi pewne zasady, które będą panować w Waszym domu podczas nauki, a później konsekwentnie się ich trzymać. Dzielmy materiał na partie, ustalmy przerwy i to co podczas nich robimy. Najlepiej, gdyby te małe przerwy nie zostały spędzone na graniu w gry, czy oglądaniu telewizji. Dziecko szybko traci poczucie czasu, nie będzie chciało zrezygnować z ulubionej gry po ustalonych 15 minutach. Ponadto, potrzebny jest ruch – poprawa krążenia to wsparcie dla pracy mózgu.
- Postarajmy się, aby zamienić ten przykry obowiązek w dobrą zabawę. Im więcej dzieci będą miały radości z nauki, tym chętniej będą sięgać po kolejne porcje materiału.
- Chwalmy i nagradzajmy, ale nie wyręczajmy. Nauka jest pracą i obowiązkiem dziecka. Ale dostrzegajmy każdy mały sukces, a za większe ustalajmy nagrody. Nie musi być to wymarzona zabawka – wystarczy obietnica wspólnej zabawy wieczorem.
- Nie krytykujmy. Jeśli dziecko popełnia błędy spróbujmy go nakierować na właściwe rozwiązanie i zachęcić do podjęcia jeszcze jednej próby.
- Dajmy dobry przykład. Jeśli dziecko widzi, że rodzic korzysta z telefonu, lub ogląda telewizję nie będzie miało ochoty siedzieć nad książkami.
- Pokaż dziecku jak bardzo je kochasz. Dzieci bardzo stresują się sytuacją w jakiej się znalazły. Potrzebują wsparcia, miłości i zrozumienia. Niepokój i złość dorosłych wzmaga tylko ich lęki.
B.P.